Hvordan foregår indsamlinger til MS BIKE?

Betternow er løbets officielle indsamlings side hvor MS BIKE, hvor man som deltager kan dele og opfordrer folk til at støtte din deltagelse i MS BIKE.

Som en del af din registrering, oprettes der derfor en personlig indsamlingprofil for dig, som du efterfølgende har mulighed for at personificere ved hjælp af billeder, tekst mm.

Alt det praktiske…

At cykle over 700 km gennem Danmark på ét døgn, er en stor udfordring i sig selv. I bør derfor sikre jer, at I har et minimum af udstyr med på turen, så turen ikke bliver hårdere end nødvendigt.

Vælg først og fremmest den cykel, du har det bedst med at køre på. Hvad enten det er den spritnye carbon-slæde med tribøjler eller din citybike med kurv. Det vigtigste er din lyst til en sportslig udfordring, og en oplevelse du aldrig har prøvet før.

Nedenstående guide og inspiration er vejledende –  tag jer god tid som hold og få koordineret hvem og hvad, I hver især tager med.

Tjekliste når I sidder på cyklen

  • GPS-enhed med downloadet rute
  • Mobiltelefon (medbring altid denne, da den bruges som tracker og livline hvis uheldet er ude)
  • Ekstra slanger
  • Lappegrej/pumpe
  • Regnfrakke
  • Energi i form af bar/gel/væske
  • Cykelhjelm (obligatorisk – ingen hjelm intet cykelløb)
  • Cykelhandsker
  • Cykelbriller
  • Cykellygter (meget vigtigt da I skal køre gennem hele natten)
  • Ekstra cykeltrøje
  • Overtrækssko
  • Kreditkort/kontanter
  • Mobiltelefon

Tjeklisten til følgebilen

  • Ladere til telefon/gps enheder
  • kamera/video udstyr – I kommer til opleve, det bedste Danmark har at tilbyde af natur inden for ét døgn, så det er en unik mulighed for at skyde nogle gode billeder af jer på cykel gennem al slags natur og i forskellige miljøer.
  • Udstyr til håndtering og opbevaring af forplejning. (evt. køleboks, skærebræt, knive etc.)
  • Tørt tøj til når man ikke cykler
  • Evt. tæppe eller lignende for bedst mulig afslapning ligesom vi anbefaler at medbringe sammenklappelige stole for at gøre jeres ophold rundt om i Danmark så mageligt som muligt.

Husk at ovenstående guide og inspiration er vejledende – det vigtigste er, at I som hold får koordineret, hvad I hver især tager med.

Følgerbiler

Vælg en følgebil, hvor der er plads til de passager, som ikke er på landevejen, og hvor jeres cykler kan monteres/medtages (cykelanhængere, cykelbeslag til tagbøjler, trailer etc.)

Nemmeste og billigste løsning kan være en trailerløsning, hvis I har en bil med krog. https://freetrailer.dk/ Her er der mulighed for at leje en trailer til 39 kr. for første dag og efterfølgende 199 kr. pr dag. (her kan du se hvor du kan leje en trailer)

Ud over at bringe jer og jeres hold frem mellem depoterne i dagstimerne, opfordrer vi alle til at køre bag jeres deltager/e, når det bliver mørkt. Både af sikkerhedsmæssige årsager og for moralsk support.

Når I cykler på ruten, er det stadig vigtigt, at I kan være selvforsynende, da der kan være langt til følge- og officiels biler langs ruten. Har man uheld, defekt eller ligende, som kræver opsamling, har man to muligheder.

  1. Hurtigste løsning er at kontakte dit eget hold og få organiseret en afhentning, som også giver mulighed for, at I kan skifte til ny rytter, som så kan fortsætte på ruten.
  2. Kontakt løbsledelsen, som vil rekvire og organisere en opsamling. Dette kan dog resultere i ventetid alt efter, hvor I befinder jer på ruten, men en ting er sikkert – vi skal nok få alle med hele vejen til Skagen.

Tilbage til MS BIKE hovedside.

GPS-tracking og vejvisning

Alle hold vil inden løbets start modtage  “MS GUIDEBOG 2018”, som indeholder al relevant information om løbets etaper, depoternes placering, åbne- og lukketider og kontaktinformation. Medbring denne i jeres følgebil, så I altid er ajour med løbets detaljer, og læs op på de lokale historier, som i passerer undervejs.

For at kunne deltage i MS Bike skal alle deltagere have én GPS-enhed eller benytte smartphone, som off-line kan vejvise og dermed finde frem fra punkt A til B. I er velkommen til at bruge jeres egne cykelcomputere til dette formål, men har man ikke en GPS-enhed, har vi  gjort det muligt for alle med en smartphone at downloade et program, som fuldt ud vil kunne guide jer fra start til mål, og som er mindst lige så godt, som de dyreste GPS cykelcomputere på markedet. (manual til programmet følger så snart ruterne lanceres ca. 1 måned før løbet)

Følgebiler får ligeledes en gps-rute for, da der gennem Danmark vil være små afvigelser i forhold til cykelruten og kørevejen.

Via det installeret program vil I kunne;

  • Se jeres position i real time sammenholdt med MS BIKE ruten
  • Mulighed for download af kort til offline brug
  • Mulighed for audio- og tekstnavigation, som man kender det fra bilnavigation

Ruten vil ikke være markeret, og det er derfor centralt, at alle hold selv er i stand til at finde vej via en GPS-enhed.

Live-Tracking

Undervejs er det muligt at live-tracke alle hold og følge, hvor alle befinder sig langs hele ruten.

Via jeres smartphones vil jeres positioner løbende blive sendt, så alle kan se og følge med hvor alle befinder sig live.

Yderligere info omkring live-tracking og resultatformidling af løbet, sendes op mod løbets afvikling.

Se livetracking eksempel fra sidste event https://mschallenge.dk/ms-bike-2/

CUT OFF tider

For at sikre at alle får den bedst mulig service, er der sat en minimumsfart på 23 km/t, hvilket betyder, at alle er i mål inden kl. 17 i København.

Alle hold starter fra SKAGEN kl. 08:00

Vi har kalkuleret med gennemsnits hastigheder fra 23 – 38 km/t, så der er plads til alle uanset niveau.

Oversigten viser forventede ankomsttider i forhold jeres holds gennemsnits fart:

Starttid 5/9:            Ankomst til Køben ved given gennemsnitsfarts

kl. 09:00                 23 km/t 16:33

kl. 09:00                 25 km/t 14:07

kl. 09:00                 28 km/t 11:06

kl. 09:00                 31 km/t 08:40

kl. 09:00                 35 km/t 06:05

Forplejning

MS BIKE  og REMA1000 har indgået et samarbejde i forhold til forplejning af deltagerne til løbet. Dermed valgfri mulighed for at sammensætte jeres egen forplejning. Hvert hold modtager op til løbet et gavekort, som kan benyttes i alle Rema1000 butikker i hele landet.

Husk, at der på lørdag aften, vil blive serveret aftensmad på checkpoint 4, hvor deltagerne vil ankomme i tidsrummet 17:30 – 22:00.

Her vil alle have mulighed for et varmt måltid, således at I er bedst mulig forberedt på, at køre igennem natten og frem mod målet i Skagen.
Inspiration til holdindkøb kunne være:
– Formiddagssnack
– Frokost
– Eftermiddagssnack
– Aftensmad vil blive serveret ca. halvvejs gennem løbet
– Aftensnack
– Lettere natmad og ekstra energi til at komme igennem natten
– Morgenmad
– Formiddagssnack

Velkommen i Mål….

Tilbage til MS BIKE hovedside

Ofte stillede spørgsmål.

Q1) Gennemfører man løbet som stafet eller cykler man alle 700 km?

  1. Man kan begge dele. Som hold, kan man fordele de 700 km mellem holdets ryttere. I bestemmer selv, det er jeres samlet præstation som hold, som tæller.
  2. Man kan også cykle hele ruten hver især. Det er selvfølgelig mere udfordrende og kræver derfor også mere af rytteren. Fysisk og mentalt.

Q2) Skal man skifte ved hvert checkpoint?

  1. Nej – man skal blot følge ruten og gennemføre på under 30 timer

Q3) Må en rytter først tilslutte sig holdet, senere på ruten? Eksempelvis hvis en rytter bor langs ruten og alligevel ikke skal cykle hele ruten.

  1. Man må gerne tilslutte sig holdet senere på ruten. Man behøver ikke stille til start i SKAGEN med de første ryttere – men vi opfordrer til, at hele holdet mødes i SKAGEN og bakker op omkring rytterne hele vejen til KØBENHAVN.

Q4) Er der krav til udstyret (cykel)?

  1. Der er IKKE krav til hvilken cykel du kører på. Cyklen skal dog overholde minimumskravene til en cykel i henhold til færdselsloven. Vejene er ikke lukkede på ruten, derfor gælder normale færdselsforhold og regler.
  2. Man SKAL bære hjelm når man cykler.

Fundriaisng

Q1) Der står MS Bike er gratis, men der står også man skal fundraise

Det ER gratis at deltage i MS Bike, men hele løbet er baseret på støtte og opbakning til en verden uden sclerose. Derfor vil man som en del af tilmeldingen også få oprettet en indsamlingsprofil.

Der er ikke noget specifikt krav/beløb, som man hæfter for ved tilmeldingen – men vi håber at kunne opnå et fundraising gennemsnit på 4.000 kr. pr/rytter.

Q2) Hvad går fundraisingen til?

  1. Fundraisede midler går til de forskningsprojekter som Scleroseforeningen og samarbejdspartnere har igangsat, for at forbedre behandlingen og håndteringen af sclerose.

Q3) Hvad er inkluderet i tilmeldingen?

  1. Når du/I har tilmeldt jer MS Bike får I følgende:
  2. 1) MS BIKE cykel cap 
  3. 2) “MS Guidebog 2020″
  4. 3) Aftensmad
  5. 4) Energi og Forplejning til turen.
  6. 5) Live tracking og resultat feed.
    6) Gratis overfart mellem Fyn og Sjælland.

DET PRATISKE

Q1) Hvad betyder ”følgebil”?

  1. Vi vil rigtig gerne skabe et løb, hvor hvert hold skaber sit eget cykelhold og alt hvad det indebærer.
    Dette inkluderer, at man selv er ansvarlig for:
    1) Transport af cykler, ryttere og evt. servicepersonale på ruten
    2) Reparation og vedligeholdelse af cykler og defekter
  2. I er selv ansvarlige for, at finde og leje bil/bus til gennemførelsen af MS BIKE, men vi bistår selvfølgelig hvis i måtte have brug for dette.

Tilbage til MS BIKE hovedside